Glad Sport klar til fransk alperally
Smalle bjergveje, masser af hårnåle, bratte stigninger og fald er nogle af de ting, som venter det danske rallyteam i Rallye d’Antibes.
---
Fem uger efter at have indledt rallysæsonen i Østrig deltager Glad Sports to mandskaber i sæsonens næste udfordring. Det er den 60. udgave af Rallye d’Antibes, som finder sted den 17.-18. maj i baglandet bag Cannes og Antibes. Allerede mandag flyver teamets to chauffører og to codrivere til Sydfrankrig for at gøre klar. Men forberedelserne har været i gang herhjemme.
”Vi er så heldige, at arrangørerne lægger nogle onboard-videoer op fra hastighedsprøverne, og dem har jeg i de seneste dage kikket igennem,” fortæller Mads Dalsager (Solbjerg). ”Når vi så skal i gang med at køre noter, vil der være brudstykker, man kan huske, og som man er forberedt på. Der ser ud til at være mange hårnåle, og nogle af dem er tricky, bl.a. fordi de pludselig får en anden hældning i svinget.”
Rallye d’Antibes betegnes som en sommerudgave af det legendariske VM-løb Rallye Monte-Carlo, og der venter derfor mange udfordringer for de to mandskaber.
”Selv om det ikke er et VM-løb, så er det stadig et stort løb, for de franske mesterskabsløb svarer næsten til et EM-løb med 200 km prøver,” siger Jacob Madsen (Ruds Vedby).
”Det er et løb, jeg længe gerne har villet køre. Vi skal således op over det berømte Col de Turini, som er et bjergpas i 1.600 meters højde. Vi kører måske kun seks prøver hver af de to dage, men det er 100 km prøver hver dag, og når du kommer derned, så er det rigtige bjergveje med en klippe til den ene side, mens det til den anden side går stejlt ned.”
Rallye d’Antibes bliver blot anden gang, Jacob Madsen sammen med Line Nedergaard (Viborg) skal køre i deres nye Renault Clio Rally3.
”Vi glæder os til at komme afsted og lære bilen bedre at kende,” siger hun. ”Vi skal have en oplevelse, men vi skal også afsted for at lære bilen at kende. Det hjalp med de ændringer, vi gjorde under løbet i Østrig, men jeg skal stadig tilpasse mig. Det har bare en betydning, at det nu er firhjulstræk.”
”Jeg glæder mig til at køre rallyet, for det er et af de løb, jeg i nogle år gerne har villet køre. Der er en kører, som deltaget før, og han har sagt til os, at vi ikke skal komme med en alt for stor notebil, så jeg forventer nogle små snoede veje. Jeg er helt sikker på, at vi nok skal blive udfordret, men det er jo også det, vi kommer for.”
Glad Sports forberedelser har dog ikke begrænset sig til videokikkeri, hotelbookninger og rejseplanlægning. En af teamets biler er også blevet grundigt gennemgået.
”Ved løbet i Østrig følte jeg ikke, at vores Citroën trak så godt, men tænkte, at jeg måske var lidt forblændet af, at det gik meget opad i løbet,” fortæller Kenneth Madsen (Slagelse). ”Da vi kom hjem, kikkede vi onboard-video, og vi fik lavet en splitscreen med Jacobs og min bil på en af de sidste prøver, og har var vi lige hurtige. Så kikkede vi på en splitscreen fra en af de første prøver, og her var Citroënen klart hurtigere, sådan som den også bør være.”
Glad Sports chefmekaniker Brian Søgaard gennemgik bilen minutiøst og foretog bl.a. forskellige rullefeltsmålinger.
”Turboladerens wastegate-ventil åbnede alt for tidligt, så motoren havde 30 hk og 150 Nm mindre end de godt 310 hk og 510 Nm, som den normalt skal have. Nu har vi fået problemet løst, og det kan vi helt sikkert godt mærke. Samtidig har vi til løbet i Frankrig omjusteret bilens spærredifferentiale, ligesom vi har fået nogle bremseklodser, som er bedre egnede til bjergkørsel.”